Marcel van Hooijdonk over het succes van Teleport Hotel
Marcel van Hooijdonk: “Teleport Hotel omarmt volmaakte imperfectie van Amsterdam”
Iedereen die wel eens een stedentrip heeft gemaakt kent het: een lijstje met de niet-te-missen activiteiten en bezienswaardigheden die ‘typerend zijn voor de stad’. Verplichte kost, volgens velen. Want wat is nou een stedentrip naar Parijs zonder een selfie op de Eiffeltoren, naar Londen zonder te hebben geposeerd voor het Buckingham Palace of naar Rio de Janeiro zonder een bezoek aan het Christusbeeld? Prachtig allemaal natuurlijk. Maar of een bezoek aan deze toeristische trekpleisters nou echt een graadmeter is voor een geslaagde stedentrip? Wat is dan eigenlijk wél de succesfactor van zo’n stedentrip? En in hoeverre draagt het Teleport Hotel in Amsterdam hieraan bij? Hierover spraken wij met vastgoedhandelaar Marcel van Hooijdonk.
Weerspiegeling Amsterdams karakter”
Marcel van Hooijdonk: “Het succes van een stedentrip hangt volgens mij in ieder geval niet af van zulke ‘must-see-lijstjes’. Dit begrijpen ze bij het Teleport Hotel in Amsterdam maar al te goed. Onze hoofdstad is wat dit betreft toch een vreemde eend in de bijt. Probeer immers maar met een strak gezicht je vrienden wijs te maken dat je een weekend naar Amsterdam gaat omdat je zo graag het Rijksmuseum wilt bezoeken of een foto wil van het Paleis op de Dam. Amsterdam staat mijns inziens juist eerder bekend om de gereguleerde wanordelijkheid, de onbevangen sfeer, gezelligheid en natuurlijk dat rauwe randje. Echt het karakter van de stad dus. Ik denk dat het concept van het Teleport Hotel hier een geslaagde weerspiegeling van is.”
Marcel van Hooijdonk: Gezellig en sfeervol zonder concessies
Marcel van Hooijdonk: “Na een dag door een onbekende stad te hebben geslenterd kom ik graag even op terug in mijn hotel voordat ‘het avondprogramma’ begint. Het liefst is mijn kamer daar van alle gemakken voorzien, zodat ik even kan neerploffen op een goed bed, een warme douche kan nemen en het thuisfront kan updaten met jaloersmakende foto’s. Het nadeel is dat zo’n moment al snel een dooddoener is van de gezelligheid en spontaniteit waar je de hele dag onderdeel van bent geweest.”
Gasten van het Teleport Hotel hoeven hier niet bang voor te zijn. Want ondanks dat al die voorzieningen hier tot in de puntjes geregeld zijn, is er tegelijkertijd gezorgd voor een naadloze transitie van die sfeerbeleving waar je overdag zo van hebt genoten. De gemêleerde samenstelling van het enthousiaste personeel zorgt ervoor dat er elke dag verrassende en spontane initiatieven ontstaan. De gratis alternatieve fietstours en het eigen privéstrand voor de ingang dragen hier aan bij en zijn al sinds de eerste dag een doorslaand succes. En dat terwijl de fietstour niet van A tot Z is geregisseerd en je op het strand geen jetski-verhuur onder wuivende palmbomen zal aantreffen.
Marcel van Hooijdonk: “Dat is nou juist de charme. Het personeel dat er hier alles aan doet om het de gasten hier naar de zin te maken en voor een onvergetelijke ervaring zorgen; dat is voor mij het allerbelangrijkste.”
Marcel van Hooijdonk: “De mooiste ervaringen zijn zelden perfect.”
Marcel van Hooijdonk: “De mooiste ervaringen spelen zich zelden af volgens een checklist in een reisbrochure. Die ervaar je in een pub wanneer je een onverstaanbaar maar hilarisch gesprek voert met een dronken Engelsman. Als je met een fles wijn uit de supermarkt in een park bent gaan picknicken vanwege de exorbitante terrasprijzen. Of wanneer je verdriet voelt van trotse Parijzenaren die beteuterd voor een afgebrande Notre Dame staan.
De meest gedenkwaardige belevenissen zijn zeker niet altijd even sprookjesachtig en perfect. Maar dat maakt ze wel uniek, avontuurlijker en daardoor veel waardevoller. De bedenkers van het concept van Teleport Hotel concept omarmen deze filosofie in haar unieke concept. De gezelligheid en levendigheid van een backpackershostel, maar de luxe en privacy van een sterrenhotel. Zo kan ik het wel het beste omschrijven, denk ik!”